Co je přátelství a jak mu skutečně porozumět? Každý z nás žije ve společnosti a jistě zná řadu lidí, které považuje za přátele, nebo ty, kteří se tak snaží chovat. Pro mnohé z nás pojem přátelství není jen prázdné slovo, ale skrývá hlubší smysl. Pro mne má stejný význam jako rodina, láska, víra či život sám. Nedokáži si představit život bez těchto hodnot, bez nich je život prázdný a smutný. Avšak každý máme jiné životní zkušenosti a měřítko našich hodnot se mnohdy liší. Přesto se naše osudy dotýkají a mezilidské vztahy jsou každodenní nutností. Věřím, že v principu lidé o přátelství mají stejnou představu a že pochopení a porozumění je závislé na ochotě naslouchat. Komunikace je základ rozvoje zdravého přátelství, neboť věci nevyřčené vytvářejí pouze domněnky a ty jsou závislé na individuálním pohledu a poznání každého z nás. Co je pro mne přátelství a jaké hodnoty mu přisuzuji? Jsme lidé a ti už od pradávna dělají chyby, ale snaha být lepší něž jsme, je doufám tím správným začátkem. Přátelství je pro mne hluboký vztah, který si neklade podmínky, nároky a pravidla. Měl by bít ryzí, nesobecký a bez hranic. Založený na toleranci, porozumění, důvěře, upřímnosti a bez osobních kalkulací. Zní to krásně, jasně a jednoduše, ale tak snadné to není. Každý víme kolik lidí kolem sebe považujeme za opravdové přátele a kolikrát naše očekávání bylo zklamáno. Otázka však zní! Chováme se i mi jako opravdoví přátelé ? Asi zde bychom měli začít a podívat se sami do vlastního svědomí. Mnozí lidé mají pocit, že opravdoví přítel je vždy a všude kde zrovna potřebujeme. Že vždy ví co si myslíme a bez výhrad stojí na naši straně. Já si to však nemyslím a doufám že nejsem sám. Neboť mé životní zkušenosti mě přesvědčili, že pomoc druhého není samozřejmostí, ale osobní ctnostní lidí, kteří bez kalkulací nabízí pomocnou ruku. Přátelství je hluboký osobní postoj, který však žije a neustále se mění a to s ohledem na naše myšlenky, činy a životní zkušenosti. Je si však třeba uvědomit, že vznik přátelství je mnohem jednodušší než si jej udržet. Proto bychom si měli uvědomit pár skutečností, které nám mnohdy pomohou přátele udržet a neztrácet. Přátelství mnohdy vzniká na základě společných zájmů, tužeb, hodnot a životním postoji. Ale každý z nás máme svůj osobní život, přání a cíle. A to je třeba respektovat. Často se setkávám, že mí blízcí přátelé se mě snaží mnohdy nevědomě zařadit do svých osobních cílů a dávají mi v nich role, když však zjistí že mám jiné cíle, jsou hluboce zklamaní. A zde začíná trpět právě ono přátelství. Představy,domněnky a skutečnost jsou rozdílné pojmy. Bez upřímné komunikace se jen stěží dá usměrnit uražená ješitnost či osobní zklamání. Přátelství však roste minimálně mezi dvěmi bytostmi, to je třeba si uvědomit a pochopit slovo tolerance. Přestat myslet jen na osobní růst a začít vnímat i okolní svět. Mám zkušenost, že věci nevyřčené, zanechané uvnitř jsou horší, než věci na povrchu. S těmi se mohu alespoň poprat. Komunikace mezi přáteli by neměla bít poloviční, ale upřímná otevřená a bez zakázaných témat. II. Kdo z nás někdy neměl pocit, že mu nikdo nerozumí, kdy se cítil zcela sám. Bez opravdových přátel, bez cíle a s hromadou nevyřešených problémů. Tak takového člověka neznám. Právě v těchto chvílích si člověk začíná myslet, že přátelé nejsou, že přátelství je lež. Jenže právě tyto chvíle jsou důkaz, že přátelství potřebujeme. Nejde si jej půjčit ani koupit, musíme si jej zasloužit. A z toho mám obrovskou radost, neboť lidé si váží jen věcí, které je stáli mnoho sil a když chceme něco získat musíme se nejdřív naučit dávat. Otázka co je přátelství a kde najít jistotu, že nás nezklame má odpověď v budoucnu, neboť mi jsme ti, kteří jej vytvoří či zahubí. Pokud však nevložíme důvěru, tak nás pochybnosti o něj stejně připraví. Proto důvěra je jeden z pilířů přátelství. Nezapomínejme na to, vždyť důvěra se těžko získává a lehce ztrácí. Proto ji neberme na lehkou váhu. Začněme si vážit hodnot, které si to zaslouží a nesnažme se přesvědčovat ostatní, jak jsme samostatní a že vlastně nikoho nepotřebujeme. Vždyť sami nejlépe víme kde je pravda. Přátelství je dar tak si ho važme, mi kteří jsme jej poznali a buďte trpěliví, vy kteří jej ještě hledáte.

Snad vás těchto pár řádků osloví a přiměje vás přemýšlet, jaký má pro Vás význam slova přátelství?

Comments (0)